Pages

29 March 2010

SUKE GAMBAR NIE

~02/09/2006~

26 March 2010

NANGIS...bAguS Ker!!..MAri berkongsi...

Aku bukanlah Superman, aku juga bisa nangis…



Siapa kata menangis tak ada gunanya?
Lama kelamaan menangis memang boleh
membuatkan mata merah dan bengkak.
Tapi jangan salah anggap
kerana menangis dan mengeluarkan air mata
ternyata boleh jadi ubat ajaib
yang berguna bagi kesihatan tubuh dan fikiran.
Apa saja? Ini dia 7 keajaiban yang bisa
Anda dapatkan setelah menangis dan berair mata.






1. Membantu penglihatan

Air mata ternyata membantu penglihatan seseorang,
jadi bukan hanya mata itu sendiri.
Cairan yang keluar dari mata
dapat mencegah dehidrasi pada membran
mata yang boleh membuat penglihatan menjadi kabur.



2. Membunuh bakteria

Tak perlu obat tetes mata,
cukup air mata yang berfungsi
sebagai antibakteria yang alami.
Di dalam air mata terkandung cairan
yang disebut dengan lisozom
yang dapat membunuh sekitar 90-95 persen
bakteria-bakteria yang tertinggal dari keyboard komputer, pegangan tangga,
bersin dan tempat-tempat
yang mengandung bakteria, hanya dalam 5 minit.



3. Meningkatkan mood

Seseorang yang menangis bisa
menurunkan level stress kerana dengan menangis,
mood seseorang akan terangkat kembali.
Air mata yang dihasilkan dari menangis
karena emosi mengandung
24 percent protein albumin yang berguna
dalam meregulasi sistem metabolisme tubuh
dibanding air mata yang dihasilkan dari iritasi mata.



4. Mengeluarkan racun

Seorang ahli biokimia,
William Frey telah melakukan
beberapa kajian tentang air mata dan
menemukan bahwa air mata yang keluar
dari hasil menangis karena emosional
ternyata mengandung racun.

Tapi jangan salah,
keluarnya air mata yang beracun itu
menandakan bahwa ia
membawa racun dari dalam tubuh dan
mengeluarkannya dari mata.



5. Mengurangi stres

Bagaimana menangis bisa mengurangi stres ?
Air mata ternyata juga
mengeluarkan hormon stres
yang terdapat dalam tubuh iaitu
endorphin leucine-enkaphalin dan prolactin.

Selain menurunkan level stres,
air mata juga membantu melawan
penyakit-penyakit yang disebabkan
oleh stres seperti tekanan darah tinggi.



6. Membangun komunikasi

Selain baik untuk kesehatan fisik,
menangis juga bisa membantu seseorang
membangun sebuah komunikasi.
Biasanya seseorang menangis
setelah menceritakan masalahnya
di depan teman-temannya atau
seseorang yang boleh memberikan sokongan,
 dan hal ini boleh meningkatkan
kemampuan berkomunikasi dan juga bersosial.



7. Melegakan perasaan

Semua orang rasanya merasa demikian.
Meskipun Anda didera berbagai
 macam masalah dan cubaan,
namun setelah menangis biasanya
akan muncul perasaan lega.

Setelah menangis, sistem limbik,
otak dan jantung akan menjadi lancar,
dan hal itu membuat seseorang merasa lebih baik dan lega. Keluarkanlah masalah di pikiranmu setelah menangis, jangan dipendam karena Anda biasa menangis meledak-ledak.



25 March 2010

PASRAH

Mengeluh jer aku ni...
Nangis?
Pendam n telan pe d pkkn...
2 jer aku mmpu uat sekarang..
Aku xtau nk luahkn pd sape..
kt blog jer la tempat aku luahkan...


Ari nie dpt gaji...
Dapat2 gaji
bAyAr iTU, iNI.............
Selesai sudah...

Kadang2 pk...da xlarat idup susah...

Yang sememangnye perkataan DUIT cr pasal...
Aku memang da perasaan DENDAM....
Aku dendam ngan sikap org2 yang menyakitkan Ati aku....
terutamanya pada anak aku...

DuiTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT........
susah btl life nie tanpa duit...
Ckp la segunung mane kasih sayang dibina...
Kalu idup nie xder duit...
xle idup gak....

Ya ALLAh...cam xcayer jer life nie le idup tanpa DUIT?
boleh ker?
hahahaahahaha....
Aku nak nengok BAGAIMANA idup tanpa duit....

MARAH,PANAS BARAN...MENGAMOK....
sume tanpa duit...
sume tanpa duit...
xle HIDUP beb.....

AKu kdg2 cian ngan Wan (suami aku)
Aku tahu...dia xmmpu nk memewahkan aku....
but bile life nie xder duit...
sume mungkin berlaku

Aku kdg2 xpk nk.....nk idup semewah cam mane kwn2 aku ...
but aku try bahagiakan semua org terutama suami n anak aku...
but pe blsan aku dpt...

Aku seolah2 MENGUNGKIT...
aku xpenah da niat...
Maapkan ayang...kalu selama nie abang ghase ayang g2...

Susah btl nk terangkan ape kite uat..
Aku beserahnye pd ILAHI...

Aku harap 1 ari nnti Suami aku akan sedar yang aku
nak bantu dia...
Aku bkn nk menunjuk...
Hakikatnye...Aku keje nie...utk membantu....
MEMBANTU...Aku kecewa ngan ape aku uat .....
Aku xdpt bahagiakan orang...

Aku mintak maap...
MAma minta maap syg..

IKut ati nie nk jer pergi n terus g....
aku xnk toleh ke belakang lg....
but...aku xleh...
Aku kena gak lalaui liku2 kehidupan...

Nampak cam aku happy...
Aku nk org nampak aku always STRONG.....
Aku xnk org kate aku lemah...

Aku akan ubah diri aku lebih tabah....

22 March 2010

|| LAMBAT ||

Lambat lagi g keje... 08.14 minit tu.......
ape le uat...nsb lew... xpsl2...kena tukar kad kang...
hehehe...but bln nie br 1 kali nie merah nye...
hmm...adoi... nie gare2 naik bus la nie....
ngal btl la bus nie...
kerana dia...aku terlewat g keje...
hahaha....ape le uat... ala nasib....
nk ikutkan ati jht nie...nk pusing jer lik umah...
but entah la...g keje la.....
dok umah pn kang...
rugi 1 ari....
bukan jage anak penat...
but....kerana lmbt 15 minit amik cuti...
cuti kalu byk xpe gak....
hahaha....cuti da xder....
tinggal 17 hari lagi...smpai ujung thn...
07.04.2009 nie cuti check up si bucuk2 tu...

19 March 2010

|| sAyANg BangAt SaMe bUdAk nie ||

Antara banyak2 gambar...
Mama suke sangat nengok yang nie...
nape ntah...
so cute bagi i lew... (terlebih sudah)
huhuhu....
bkn soh paksa org kate cute...
hahahhaa....
miz u yang...
cam windu jer kat dia.
sowi yew cayang mama..
mama kena keje...cari rejeki untuk kite...
mase nie br sehari bufday dia....2 tahun 1 ari....
k cayang mama kena work nie....


17 March 2010

|| amik gambar aje dia nie ||

a







Mase nie tunggu aku kt opis...
kt air terjun...
xserik2 tu....
muke poyo jer..
A'lillah da baik...
Luke nyer..

15 March 2010

Super heroku

My HERO

Ni la gara-gara nak jadi hero...
adoi anak mama sowang nie (ANAK JANTAN)

Camat batang idup yang da sememangnye kemek 2
xpatah...huhuhu...
nakal sangat...
nak jadi hero nie...
adoi...
Cerite nyer...ari jumaat ari 2...12/03/2010
yang kena...
kena kt umah mama yang jage dia...
lasak kemain....
die g main atas.... sofa...
loncat2...nie la hasilnye..
xserik lak 2....
pe la anak mama nie...
bawak g doktor pn...lari2...

~he very hyperactive~
n
 super boy....


...kLuAnG bOy....

30/01/2010

Makan ayam goreng berempah
huhu...xdpt ikan...
dapat mkn ayam jadi lah...
huhuhu...
anak mama btl2
jakun...
xpnh dpt main laut...
nie 1st...
mule2 takut gak..
but k lew...
suke la dia...
hehehe....
Sayang anak mama...
mmuahhh....

gmbar2 ajiq

Korang yang sudi bace blog aku nie...
sowi...cam da lame gak gmbar2 nie...
but xsempat nk update...
byk sgt...
n kebz'an menyebabkan xsempat...
mase ni 19/12/2009...
Mase nie tersmbut lebih awal bufday anak aku...
nie kn jji aku...
aku akan uat bufday...setakat aku mmpu...
so aku bwk dia jln2 g melaka....

12 March 2010

Teknik menghukum anak

Masa kanak-kanak merupakan masa yang paling penting dalam proses kehidupan manusia. Masa ini merupakan tahap awal pertumbuhan seorang anak untuk menjadi manusia dewasa, apakah dia akan menjadi manusia baik atau sebaliknya, adakah dia akan jadi ‘terror’ atau ‘terrorist’? Mendidik anak boleh dilaksanakan dalam pelbagai cara iaitu, memberi nasihat, arahan, petunjuk, kelembutan, toleransi, penghargaan ataupun contoh teladan. Tapi kalau tak jalan juga, iaitu jenis yang tak makan saman, cara memberi hukuman dapat diterapkan. Tapi jangan lebih-lebih pula sampai jadi kes mendera.Bersabarlah mendidik anak kerana anak ialah amanah Allah.
Perlu diingat bahawa menghukum anak bukan hanya dengan memukulnya sahaja, tetapi hukuman boleh diberi dalam pelbagai cara, malahan kadang-kadang pemberian hukuman dengan cara memukul sangat tidak berkesan malah dapat menimbulkan impak yang negatif.


Di bawah ini disenaraikan cara-cara memberi hukuman sebagai pendidikan kepada anak, diulangi, sebagai pendidikan kepada anak.

Teknik menghukum anak ini sebagaimana yang disarankan oleh Ustaz Mohd Zawawi Yusoh dari Universiti Islam Antarabangsa.



1. Pandangan mata yang sinis – Pandangan mata ibu bapa yang memancarkan rasa cinta dan kasih sayang dapat menanam rasa cinta dalam diri seseorang anak. Begitu juga pandangan mata yang sinis dapat menimbulkan peringatan pada si anak dan boleh membuat anak terdiam.


2. Keluarkan suara dari tenggorok (mendengus) sebagai tanda tidak bersetuju
dan peringatan kepada anak terhadap apa yang telah dan akan dilakukannya.

3. Puji orang lain depan dia, tetapi dengan syarat untuk memberi rasa sangsi saja kepada si anak dan mendorong si anak untuk menjadi sebagus yang dipuji.






4. Buat-buat macam tak pedulikan si anak. Ini merupakan keterbalikan daripada sikap memberi perhatian yang dapat menanam rasa cinta pada diri anak. Contohnya, jika anak melakukan kesalahan dan hendak diberi hukuman, apabila si anak mengajak berbicara, maka palingkanlah wajah (konon-konon jual mahal la… ) sehingga si anak menyedari kesilapannya. Dalam hal ini hendaklah dijelaskan kesalahannya dengan cepat dan tidak membiarkannya terus sebab peranan kita ialah mendidik bukan menyeksa.

5. Tidak bagi duit, tak mengajaknya berekreasi atau tidak memberikan sesuatu yang dia suka seperti basikal, bermain video game, menonton TV, berkunjung ke rumah teman, saudara atau seumpamanya.

6. Putuskan hubungan dengan anak tapi tidak lebih tiga hari dengan niat untuk menghukumnya, hubungan harus kembali seperti biasa jika anak telah mengakui kesalahannya atau menyesali perbuatannya.

7. Beri ancaman dengan syarat ancaman tersebut tidak terlalu berat. Ancaman tersebut juga tidak boleh dilaksanakan sekiranya belum melewati tempoh yang diberikan untuk si anak mengakui dan memperbaiki kesalahannya.
8. Memulas telinga. Sebagaimana yang pernah dilakukan Rasulullah S.A.W seperti yang diriwayatkan oleh Imam Nawawi dari Abdullah bin Basr al-Mazni r.a, dia berkata : Aku telah diutuskan oleh ibu ku dengan membawa beberapa biji anggur untuk disampaikan kepada baginda, ketika aku menemui Rasulullah S.A.W, baginda memulas telinga ku sambil berkata “Wahai penipu!”

9. Memukul sebagai alternatif terakhir. Oleh itu tidak dibenarkan memukul kecuali telah dilakukan semua cara-cara mendidik dan menghukum lainnya. Memukul anak dapat dilakukan jika cara-cara yang lain tidak lagi berfungsi dan si anak telah mencapai umur, sebab anak yang belum mumaiyyiz tidak dapat membezakan yang benar atau yang salah serta tidak menyedari kesalahannya. Jika dilakukan juga dikhuatiri anak menerima impak negatif seperti tekanan jiwa/batin, terbiasa untuk memukul, rasa takut, kencing malam dan penyakit kejiwaan lainnya.



Demikian juga dilarang memukul anak di bawah umur 10 tahun,
sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W: Maksudnya:
“Perintahlah anakmu menunaikan solat pada usia tujuh tahun,
dan pukullah mereka kerana tidak melakukannya pada usia sepuluh tahun.” Sekian.

Kenangan yang aku xdpt lupekan...

... KISAH LAMA ...
......
...Bile aku nengok lik gmbar nie... (tibe2 teringat)...
...kisah silam aku, kembali bermain di benak atiku...
...wah2...
...ayat jiwang se...
...Mase nie anak aku...
~MUHAMMAD DANIAL HAZIQ~
...br menyambut 1thn...
...mase nie...
...anak mama xtahu ape terjadi...
...antara mama n babah...
...Ya Allah...sedih sangat....
...Kek nie pun dibelikan oleh MAktok & Maklong Ajiq....
MAse nie aku terasa pilu sangat...
...Ye la...smbut bufday ajiq yang ala kadar....
...Sian ajiq....
...Mama janji lps nie mama akn uat bufday ajiq tiap2 tahun k...
...setakat mama mampu.....

10 March 2010

Petua Mencuci Hati oleh Datuk Dr Haji Fadzilah Kamsah

Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati.
Oleh itu, dibawah ini ada beberapa cara bagaimana hendak mencuci hati,
diolah oleh pakar motivasi  Datuk Dr. Haji Fadzilah Kamsah.

1.
Dirikan solat dan banyakkan berdo'a -
Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan.
Semasa berdo'a turut katakan: "Ya Allah, jadikan hatiku bersih."

2.
Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100X sebelum tidur.
Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah.
Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang,murah rezeki,
orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.

3.
Solat taubat. Selain daripada memohon keampunan,
dapat mencuci hati dan menenangkan minda.

4.
 Membaca Al-Quran -
Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi.
 Sekurang- kurangnya bacalah "Qulhu-allah" sebanyak 3X.

5.
 Berma'af-ma'afan sesama kawan setiap hari -
Semasa meminta maaf perlu sebutkan.

6.
 Bisikan kepada diri perkara yang positif -
Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri,
merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri. Katakanlah:
"Aku sebenarnya......
(perkara yang elok2 belaka)."

7.
 Program minda/cuci minda -
Paling baikpada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata.
Katakan didalam hati: "Ya Allah, cuci otak aku, cuci hatiku.
Esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif.
"Menurut kajian saikologi,
apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan
sepanjang tidur sehingga keesokan harinya -CUBALAH!!)..

8.
Berpuasa -
Sekiranya dalam berpuasa,
terhindar dari melakukan perkara2 kejahatan.

9.
 Cuba ingat tentang mati
(Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan,
tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila2 masa)..

10.
 Kekalkan wuduk.

11.
Bersedekah.

12.
Belanja orang makan.

13.
 Jaga makanan -
jangan makan makanan yang subhat
(was2, tidak pasti halal atau tidak).

14.
 Berkawan dengan ulama.

15.
 Berkawan dengan orang miskin (menginsafi) .

16.
 Pesan pada orang, jadi baik

17.
 Menjaga pancaindera (mata, telinga, mulut..dsb).
 Jangan dengar orang mengumpat.

GANTUNG

Ku harus menemui cintaku
Mencari tahu hubungan kita
Apa masih atau tlah berakhir

Kau menggantungkan hubungan ini
Kau diamkan aku tanpa sebab
Maunya apa ku harus bagaimana

Kasih
Sampai kapan kau gantung
Cerita cintaku memberi harapan
Hingga mungkin ku tak sanggup lagi
Dan meninggalkan dirimu

Detik-detik waktu pun terbuang
Teganya kau menggantung cintaku
Bicaralah biar semua pasti

Tentunya hubungan cinta denganmu
Membuat ku sakit
Hingga mungkin ku tak sanggup lagi
Dan meninggalkan dirimu

~Hati KeciWA kEmBaLi~

09 March 2010

bALIK kedah


cerita...

Sebenarnye...sepanjang 1502/2010 hingga now...banyak nye mender nak di update n publishkn dlm blog nie...but mase xmengizinkan....sakit n trus sakit....aku xcihat...ASMA...adoi...katenye da peringkat ketiga... Yer ker ASMA da peringkat2...Aku hmpir2 kena jangkitan kuman paru2... ntah lew...But aku berserah pd ALLAH...AKlu kite sakit cmner pn ...ALLAH kate umo kite pnjang lagi....kite akn lalui life kite.... KAlu x....hmm..ish aku pk ke situ plak.....hmmm..pe ek nk diceritakan.... sam2 ar.,...but sume da lame...cam da xbest kalu publishkn dlm nie...hehehhee....pape pn....nnti kite publish lagi eh...

||Pekembangan ANAK MAMA||


...AJiQ pegang per tu...
Ape lagi TUPIn2 lew...
huhuhu...
tau ape tupin2...
UPIN & IPIN
Pantang nampak tupin2...
nak ajer...
Cakapnye pelat...
Now anak aku da pun 2 TAHUN 4 bulan...

Mase nie Bfast bile ek...dlm bulan nie gak la...
BULAN 3  but brape ari bulan kite ingat ar...
Makan donat APPLE DONUT
Aodi...biarkan ajer la...
asalkan mkn...
makan ape...
asyik jilat coklat...
bile donatnye nak abis...
huhuhu...
lalalalalalalala....

Hmm..mase nie bwk dia g jln2...
kt KLUANG MALL...
tringin lame da nak naik nie...
bagi la main....
suke la 2...
tumpang2....mama n babah nak naik le?
 

Blog Template by YummyLolly.com - Photoshop Brushes Obsidian Dawn